The caravan of life shall always pass, Enjoy and behold every breath spent with song and dance! Let’s not worry about what tomorrow's competitors will amass! Fill my cup again oh wine bearer for this night too shall pass, alas!

-Omar Khayam























































































































































































QAJAR ZARB WITH ZILL'S (DANCE STYLE)





















Ancient Persian-Roman Rhythym on the Tambourine































FROM CASABLANCA TO DELHI VIA CAIRO AND TEHRAN (طنبور بغدادی)























Imperial Qajar Court Style Performance




ریتم داریوش شاه شاهان شاه هخامنشی شاه ایران بزرگ شاه پارسه فرمانروای ۳ قاره
Achaemenid King Darius's Rhtyhym King of Kings King of Greater Persia Ruler of three Continents



ریتم فرعون توت انخ آمون فرمانروای مصر
Pharoah Tutankhamun's Rhythm Ruler of Misr (Egypt)










از سینه صدای ارغنون می آید
وز دیده بجای اشک خون می آید
در شام فراق ناله ام از دل تنگ
آغشته بخون دل برون می آید
در زوایای طربخانه جمشید فلک
ارغنون ساز کند زهره به آهنگ سماع





اسباب طرب
Tarab Instruments

ضرب (تنبک)
طنبور بغدادی بزرگ
طنبور بغدادی کوچک
باغلاما (ساز)
طنبور کردستان (چهار تار - شاه تار)
الرق (دایره زنگی)
دارابوکا (تمپو)
زنگ دستی بزرگ (سنچ)
زنگ دستی کوچک (زنگ سر انگشتی)


از ساز الرق (دایره زنگی) در تمامی کتب های مقدس از جمله تورات و انجیل نام برده شده است و از دیرباز تا به حال نیز این ساز در طول اعصار مقدس ترین و شاهنشاهی ترین ساز تاریخ بشریت هم میباشد که همیشه نیز در دربار و طرب تمامی سلسله ها نیز از آن استفاده میشده است





نوای باربد و ساز بربط و مزمار
طریق کاسه گر و راه ارغنون و سه تار




از این سراچه ٔ آوا و رنگ دل بگسل
به ارغوان ده رنگ و به ارغنون آوا



Téhéran - طهران از ریشه کلمه ط’ ه’ ر’ میباشد که به معنی پاکی میباشد، مقابل نجاست و حیض آمده است










چهارده صیغه مضارع (زمان حال)




چهارده صیغه ماضی (زمان گذشته)





ضرب هم برای موسیقی و هم برای ریاضی استفاده قرار میگیرد، ضرب از ریشه ض’ ر’ ب’ به معنی ضربه زدن میباشد و به گونه های مختلف بالا این عبارت مورد استفاده قرار میگیرد

پس از کلی تفکر و تفحص در مورد این قواید ادبی به این نتیجه رسیدم که این الفاظ در حقیقت ریتم موسیقی دارند و بزودی آنها را با ضرب اجرا خواهم کرد و برای کلمه طرب و ط’ ر’ ب’ هم وضع بر همین منوال است





ایقاع المدائن بر اساس ریتم المداین بر پایه شوش و تیسفون و طاق کسری - ریتم و ایقاع جدید با ساز دارابوکا و اجرا از شیرزاد شریف تقدیم میشود به نام











Fatimid Dynasty (Shia Ismaili - Agha Khan Foundation) - ریتم فاطمی (اسماعیلی)



دایره زنگی به شیوه شاهزادگان ایرانی عرب تبار (امیر)





دایره زنگی به شیوه آل حسین (ع) - حسینی 1 و 2



دایره زنگی به شیوه فرعونها (توت انخ آمون)



Raqs Baladi Style of Darabuka





























































شیش و هشت رقصی به تکنیک پنجه پره ای به شیوه قدیم و استاد فرهنگفر








The name Anunnaki is derived from An, the Sumerian god of the sky. The name is variously written "a-nuna", "a-nuna-ke-ne", or "a-nun-na", meaning "princely offspring" or "offspring of An".

The Anunnaki were believed to be the offspring of An and his consort, the earth goddess Ki, the god of the heavens and the goddess of earth, and their primary function was to decree the fates of humanity.

They were thought to possess extraordinary powers and were often envisioned as being of tremendous physical size. The deities typically wore melam, an ambiguous substance which "covered them in terrifying splendor". Melam could also be worn by heroes, kings, giants, and even demons.

The effect that seeing a deity's melam has on a human is described as ni, a word for the physical tingling of the flesh.

Deities were almost always depicted wearing horned caps, consisting of up to seven superimposed pairs of ox-horns.

They were also sometimes depicted wearing clothes with elaborate decorative gold and silver ornaments sewn into them.

The ancient Mesopotamians believed that their deities lived in Heaven.

The Annunaki built the pyramids and all the other monumental structures from around the ancient world that ancient astronaut theorists consider so impossible to build without highly advanced technologies.

Originally, the Anunnaki appear to have been heavenly deities with immense powers. In the poem Enki and the World Order, the Anunnaki "do homage" to Enki, sing hymns of praise in his honor, and "take up their dwellings" among the people of Sumer. The same composition twice states that the Anunnaki "decree the fates of mankind."




My Son, Arman Sharif (3 years old) Playing Tempo (Darabuka) for the first time!






















































































ریتم قدیمی کاباره









به یاد استاد حسین همدانیان، روحش شاد و یادش گرامی











I have purchased this old Qajar era Zarb, it is over 80 years old and sounds fantastic! It is entirely carved by hand and has the right sound and dimensions... I hope to put some recordings of it here soon, stay tuned for more info on this later...





A solo I recorded up north near the Caspian sea, due to the humidity the skin on the drum is a bit looser than normal but I thought I would share it nevertheless...

















20 Pieces for Zarb
بیست قطعه برای ضرب



17 Pieces for Zarb
هفده قطعه برای ضرب























برگرفته و بر اساس قطعه معروف گفتگوی چپ و راست استاد عزیزم آقای بهمن رجبی





شیرزاد شریف - برگرفته و بر اساس بازی تخته نرد





A percussive duet with Shirzad Sharif & Mary Ellen Donald live in Berkeley, CA























قطعه ای برگرفته از موسیقی رنگی دوران قاجار و گذشت زمان در طول تاریخ

In celebration of the 1395 Persian New Year, Shirzad made this video, depicting new years (Norooz) preperation in Tehran, Iran.




























...تدوین و برگرفته از تاريخ ايران در دوران قاجار





Working on an upcoming concept all percussive album... titled the "Dance of Rhythms"... مقدمات آلبوم جدیدم چیده شده و آماده است



















شیرزاد شریف و دوستان - ضربی خوانی به شیوه طهران قدیم